Fiti intelepti ca serpii! Cum adica? – Matei 10,16

Domnul ne spune sa fim intelepti ca serpii si fara rautate ca porumbeii. (Mat. 10,16)

 Unii nu inteleg exact sensul autentic si se avanta intr-o directie gresita.

In primul rand nu este vorba de intelepciunea biblica care ne-o descrie Iov: „Frica de Domnul, aceasta este intelepciunea” (Iov 28,28) din motivul simplu ca sarpele, adica satana nu este temator de Dumnezeu.

Atunci despre ce este vorba? Nu este vorba nici de sensul laic de intelepciune, adica coeficient de inteligenta ridicat, pentr ca in limba greaca nu apare cuvantul „sofias”= intelepciune (asa cum il foloseste Iacov in cap. 1) ci apare un alt termen: „fronimoi” care inseamna „a fi prudent”.

 Traducerea lui Cornilescu in versetul acesta este putin inexacta. Sensul original ar fi: „Fiti prudenti ca serpii si fara rautate ca porumbeii”

Deci fratii nu ar trebui sa se avante asa mult in exercitarea „coeficientului lor de inteligenta”, este si aceasta o abilitate extraordinara de la Dumnezeu, dar Iisus nu ne indeamna sa facem asta, insa el ne indeamna mai mult decat a ne juca cu cuvintele, sensurile, interpretarile, analizele, etc., pentru ca suntem inteligenti si iscusiti, sa fim prudenti ca serpii. Aceasta trebuie sa invatam de la serpi, si nu inteligenta lor, pentru ca ei sunt foarte inteligenti, dar inteligenta ridicata sta exact langa viclenie. Satana asa lucreaza. Se foloseste de inteligenta lui mult superiara noua, si este viclean. Personal cred ca nu poti rezista mult sa iti folosesti inteligenta ca pe un prim dar fara sa nu devi usor, usor viclean, eventual mandru.

Domnul sa ne ajute sa fim „intelepti” ca serpii, adica „prudenti„. Asta a vrut sa spuna Iisus! Sa nu credem contrariul, exceland cu aceasta calitate de inteligenti ce suntem (abilitatea de a vorbi, predica, dialoga, judeca, compara, sustine, combate, etc.), ca sunt multe primejdii in directia aceasta.

Sa cautam intelepciunea este altceva: „Sa ne temem de Domnul” si asta merge mana in mana cu prudenta de care vorbea Hristos.

33 de gânduri despre „Fiti intelepti ca serpii! Cum adica? – Matei 10,16

  1. Fr. Florin vreau sa te felicit, deoarece nu ti sa postezi tot felul de materiale care sa starneasca loviri fratesti. Ii adevarat ca asta nu te aduce pe locul doi in topul celor mai frecventate bog-uri. Nu ai atatea comment-uri. E un semn de prudenta.Dumnezeu mi-a pus pe inima un lucru, pe care l-a scris si altcineva, sub o alta forma, mai concisa(cineva de la Cluj, pe blog-ul fr. Patratosu, cerea sa nu mai fie publicate mesaje care sa starneasca polemica intre frati). Daca intri pe acest blog, vei vedea ca materiale educative, biblice(care sunt foarte valoroase-nota 10 pt. fr. Patratosu ca predicator, invatator), au doar cateva comment-uri, iar materialele celelalte au 100+ de comment-uri. Poate ca se va gasi cineva sa scrie o carte si despre acest fenomen subtil de „partasie frateasca”, si daca va scrie o carte ii sugerez sa o lanseze la urmatorul Congres al Cultului.Ma opresc aici, fiindca simt ca am ajuns la granita cu taramul batjocoririi si n-as vrea sa merg mai departe, sa strige impotriva mea. Fr. Florin continua sa te adancesti in Cuvant, predica si pe blog Cuvantul.Sper ca fr. Patratosu sa continue sa se adanceasca in Cuvant, fiindca si el are ce da celor flamanzi dupa Scriptura.Sper sa citesc si la dumnealui pe blog cate mai multe mesaje gen celui pe care l-a tinut la Cluj-Iris. Ca tanar slujitor, imi doresc sa intru pe aceste blog-uri sa ma hranesc din Cuvant.

  2. Cate dreptate ai cu inteligenta. Dumnezeu m-a inzestrat cu o inteligenta mare si ii sunt recunoscator pentru asta, dar de foarte multe ori am ajuns sa ma incred prea mult in mine si sa pacatuiesc din cauza ingamfarii mele.

    Frica de Dumnezeu este inceputul intelepciunii adevarate si nici unul din noi nu ar trebui sa uite asta.

  3. agdelos:

    Ma bucur pentru incredintatarea ta! 🙂 Si eu mai stiu pe cineva de parte feminina care a observat acelas lucru. Este foarte bine sa poti sa vezi asta si sa lucrezi cu teama de Domnul!

  4. Eu personal interpretez asa acest verset. Fiti intelepti ca serpii si fara rautate ca porumbeii. Multi din cei din lume cred ca noi pocaitii trebuie sa fim atat de buni incat sa ne lasam calcati in picioare. Ei cred ca noi pocaitii daca avem bunatate sau blandete suntem prosti, slabi, fara aparare. De fapt un alt verset care spune despre asta il precede. Noi oile in mijlocul lupilor. Daca diavolul e intruchipat de sarpe si noi trebuie sa fim la fel de intelepti ca el. Cu alte cuvinte trebuie sa ne cunoastem bine adversarul, sa stim unde urmeaza sa ne loveasca si care sunt tacticile pt a ne putea apara. Diavolul care influenteaza atata oameni pt a-i rani pe crediociosi, sau chiar pe crestinii care se lovesc unii pe altii trebuie sa fie surprins de credinciosii care il contraataca prin comportamentul unui sfant si care in final il biruieste. Sarpele nu isi ataca prada numai atunci cand vede ca este destul de naiva si nu-l observa, sau este undeva prinsa fara aparare. Se stie foarte bine ca el isi hipnotizeaza prada inaite sa o atace. De fapt treaba cea mai grea a sarpelui nu este atacarea ei ci momentul in care o hipnotizeaza incercand sa nu-i induca panica. Aproape ca prada singura merge in gura sarpelui mai apoi. Exact asa vrajmasul nostru, el incearca sa ne insele in naivitatea noastra mergan de buna voie in lat. Pt a nu mai fi naivi eu zic ca trebuie sa stim bine cu cine avem de a face si sa nu ne luptam cu pumnul in vant. Sa nu fim naivi dar sa fim sfinti.

  5. Eu inteleg ca trebuie sa fim intelepti, prudenti, adica sa ne folosim de ceea ce am invatat (pentru a ne proteja, a inainta, a creste), fara ca prin aceasta sa facem rau celorlalti ( sa nu aiba o inclinatie rea, pacatoasa)

  6. m-am uitat atit pe versiunea cornilescu ,cit si pe versiunea ortodoxa ,si am gasit ca amindoua spun clar acelas lucru adica ca e vorba de INTELEPTI ca serpii ,asa ca ramin la varianta cu intelepciunea serpilor in defavoarea prudentei serpilor ,nu de alta dar adevarul este ca sarpele este prudent si se ascunde ,fuge daca e nevoie ,nu ataca decit daca nu are alta sansa de scapare ,si atunci o face doar ca sa se apere ,asta in raport cu omul sau fiintele mai mari ,altul fiind aspectul cu fiintele pe care le inghite
    deaceea din moment ce Domnul ne porunceste sa fim intelepti ca serpii (si nu prudenti care este o componenta doar a intelepciunii serpilor),trebuie sa cunoastem intelepciunea serpilor si sa ne comformam

  7. In limba greaca apare termenul: „fronimoi” = destept, prudent, intelept. Cuvantul de provenienta este „froneo” = a gandi, a avea grija, a fi preocupat. Acum putem alege noi traducerea.

  8. Va ofer varianta din biblia amplificata, in limba engleza pentru cunoscatori ca sa aiba acces la traducerea originala , si apoi voi traduce cum voi putea: vers 16-‘Behold, I am sending you out like sheep in the midst of wolves; be wary and wise as serpents, and be innocent (harmless, guileless, and without falsity) as doves. vers 17- Be on guard against men(whose way or nature is to act in opposition to God); for they will deliver you up to councils and flog you in their synagogues… Trad. in limba romana : ‘Iată, Eu vă trimit ca pe niște oi în mijlocul lupilor, să fiti precauti și înțelepți ca șerpii, și să fiti nevinovati (inofensivi, fără prefăcătorie, și fără falsitate) ca porumbeii. vers 17 – Fii în gardă împotriva oamenilor (al cărui fel sau natura este de a acționa în opoziție cu Dumnezeu), pentru că ei vă vor da pe mana consiliilor și biciui în sinagogile lor ‘ … Precizez ca biblia amplificata nu urmareste sa adauge ceva la Cuvantul lui Dumnezeu ci sa-L traduca redand sensul original al textului, si aceasta avand ca motiv saracia vocabularului limbilor moderne comparativ cu ebraica sau greaca veche in care au fost scrise textele originale ale bibliei. Spre exemplu, ofer binecunoscutul caz al cuvantului dragoste in limba romana, care, in limba greaca are cele trei variante : agape, file si eros. Si pentru ca a venit vorba de Biblia amplificata, cineva ar trebui sa se ocupe de traducerea ei si in limba romana. Cineva care are resurse, sau posibilitati sau know-how…. ar fi o mare realizare, poate cea mai mare….Daca e cineva miscat de Duhul lui Dumnezeu, va rog, faceti ceva in acest sens!

      1. Imi pare rau , dar eu nu am gasit aceasta traducere in limba romana. Chiar imi pare sincer si nespus de rau si o consider o reala pierdere pentru crestinii vorbitori de limba romana.

  9. Textul prezentat ar trebui interpretat in conexiune cu ivatatura din Matei 7 vers 6 ” Sa nu dati cainilor ce este sfant si sa nu aruncati perlele voastre inaintea porcilor, ca nu cumva sa le calce in picioare si sa se intoarca sa va sfasie”. Cred ca acum va este clar ce aveti de facut, doar a spus-o Isus Insusi. Nu va fie frica sa practicati prudenta, ci ganditi-va ca Isus a admirat aceasta calitate chiar si la administratorul nedrept si la urma a conchis in felul urmator: „Caci fii veacului acestuia, fata de generatia lor, sunt mai intelepti decat fii luminii”.

    1. Aia e partea cel mai usor de inteles, si nici pe aia n-o facem…..sa fiti blanzi…se ia ca atare….si se practica cu intelepciune!

  10. Da, e bine să studiem și comportamentul porumbeilor, ar fi multe de învățat de la ei: sunt blânzi, buni, plăcuți, dar și cu mult potențial, zboară zilnic până la 100 km; nu suportă mizeria, sunt curați și loiali. Să fim fără răutate ca porumbeii! GBY

  11. Cum adică Satana nu este temător de Dumnezeu? Atunci de ce duhurile necurate se milogeau de Domnul să nu-i trimită în adânc?

  12. Duhurile rele nu se tem de Dumnezeu în sens că vor să îi facă voia, Îl respectă. Ele se tem de El pentru că El le poate porunci, și ele nu se pot opune. Este altceva.

  13. Dar duhurile rele zic: sa gandim ca porumbeii si sa ne comportam ca serpii si cu intelepciune ?
    Psalmii 5:9 Căci nu este nimic adevărat în gura lor; inima le este plină de răutate, gâtlejul le este un mormânt deschis şi pe limbă au vorbe linguşitoare.
    Psalmii 55:15 Să vină moartea peste ei şi să se coboare de vii în Locuinţa morţilor, căci răutatea este în locuinţa lor, în inima lor!
    Psalmii 55:21 Gura lor este dulce ca smântâna, dar în inimă poartă războiul; cuvintele lor sunt mai alunecoase decât untdelemnul, dar, când ies ele din gură, sunt nişte săbii.
    Osea 5:4 Faptele lor nu le îngăduie să se întoarcă la Dumnezeul lor, căci un duh de curvie este în inima lor şi nu cunosc pe Domnul!
    Osea 10:2 Inima lor este împărţită, de aceea vor fi pedepsiţi. Domnul le va surpa altarele, le va nimici stâlpii idoleşti.

    Mai cercetati inca ce inseamna aceste cuvinte si care este purtarea si puterea de vietuire in Hristos?
    Fratilor : Ezechiel 18:20 Sufletul care păcătuieşte, acela va muri. Fiul nu va purta nelegiuirea tatălui său şi tatăl nu va purta nelegiuirea fiului său! Neprihănirea celui neprihănit va fi peste el şi răutatea celui rău va fi peste el.
    Ezechiel 33:12 Şi tu, fiul omului, spune copiilor poporului tău: ‘Neprihănirea celui neprihănit nu-l va mântui în ziua fărădelegii lui şi cel rău nu va cădea lovit de răutatea lui în ziua când se va întoarce de la ea, după cum nici cel neprihănit nu va putea să trăiască prin neprihănirea lui în ziua când va săvârşi o fărădelege.’

    Matei 10:16 Iată , Eu vă trimit ca pe nişte oi în mijlocul lupilor. Fiţi dar înţelepţi ca şerpii şi fără răutate ca porumbeii.
    Romani 16:19 Cât despre voi, ascultarea voastră este cunoscută de toţi. Mă bucur dar de voi şi doresc să fiţi înţelepţi în ce priveşte binele şi proşti în ce priveşte răul.

    NU fiti intelepti ca serpii, CI FARA RAUTATE CA PORUMBEII
    „Să nu vă potriviţi chipului veacului acestuia, ci să vă (p)refaceţi prin înnoirea minţii voastre, ca să puteţi deosebi bine voia lui Dumnezeu: cea bună, plăcută şi desăvârşită.” Romani 12:2

  14. Dan, eu aprob râvna ta pentru cele sfinte și repusia ta față de rău, dar „a fi înțelepți ca șerpii să fără răutate ca porumbeii” este una din învățăturile Domnului Iisus. Felul cum o interpretăm face tocmai dezbaterea articolului. Dar învățătura a fost dată de Domnul. Deci nu poate fi anulată!

    1. Florin, crede-ma nu avem nimic a invata dela serpi si naparci, care au tradus Biblia dupa cum au vrut. Si mai sunt si alte pasaje biblice care le-au tradus dupa cum a taiat capul, indoilnic si ambiguous.
      Negresit invatatura Domnului nu este da si nu; da al vostru sa fie da si nu sa fie nu!
      Mai mult, isus zicea:_ce trece peste aceasta este dela cel rau, despre care zicea de asemenea de ar veni, „el nu are nimic in Mine si nici eu in el”
      _ vorbea despre sarpe si diavolul si pui ai naparcii, nu ?
      Cea mai apropiata comportare asemenea sarpelui, dar totusi foarte departatata cum e cerul de pamant, ar fi ceeace ne spune Domnul despre farisei: „sa faceti ce zic ei, dar sa nu faceti ce fac ei!” Pentru ca in privinta multelor invataturi ale fariseilor, Domnul le numea „NEBUNII”
      Caci ei nu numai ca faceau raul, dar si invatau raul inchizand !
      Si Domnul le mai zicea:
      „Vai de voi, cărturari şi farisei făţarnici! Pentru că voi închideţi oamenilor Împărăţia cerurilor: nici voi nu intraţi în ea, şi nici pe cei ce vor să intre nu-i lăsaţi să intre.” Matei 23:13

      Deci ce mai ramane sau ce legatura mai poate fi intre neprihanire si faradelege?
      Sau hai, cu ingaduinta vorbind, respectiv, intre serpi si cel neprihanit?

  15. Cred ca este ceva ce ne scapa noua, celor din România, în ce priveste comportamentul unui sarpe. Nu prea avem noi de a face cu serpii in orasele noastre din betoane si asfalt, si in aceasta clima temperat-continentală…

      1. Nu. Mă refer la comportamentul unui sarpe. Ar aduce lumina daca am înțelege in ce anume consta înțelepciunea unui sarpe. Eu presupun ca Domnul Isus vorbea despre șerpi veninosi. Pentru ca aceștia erau si sunt cei mai frecvenți in acea zona geografică. M-am mai gândit că înțelepciunea unui astfel de sarpe ar putea fi aceea că el nu se ia la trântă cu prada ci o musca, ii inoculeaza veninul si o așteaptă să moară pentru a o înghiți. Un sarpe veninos este practic lipsit de apărare daca nu vrea sau nu poate sa isi foloseasca veninul. Luând în considerare toate aceste scurte idei, m-am gândit că singura comparație care poate fi facuta între om și șarpele veninos este între ceea ce le iese celor doi pe gura: unuia venin, iar celuilalt cuvinte. De aici mai e numai un pas pana la concluzia finala: lupta voastră sa fie in cuvinte si sa fiti bine pregătiți. Asa ma gandesc eu. Dar parca ar mai fi ceva si probabil un herpetolog ne-ar mai lumina… Oricum sunt destule texte in Biblie, cu care se leagă si acest text, încât să înțelegem că nu trebuie să ne băgăm singuri in gura lupului. Nu?

      2. Da, multumim Teodora! Cred ca este binevenita complectarea ta. Mi se pare brilianta asocierea ta cu ce iese din gura, cu asteptarea. Bine spus!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s